Jangan Lupe Follow tau!!!

Wednesday, December 18, 2013

Insomnia.. Rindu Sang Mimpi..

Hi Semua..

Kebelakangan ni mengalami masaalah Insomnia atau dalam bahasa melayu nye Susah nak tidur di malam hari,. Kenapalah benda nie boleh melanda kan sedangkan Nadia nie kaki tidur.. Selalunya kalau jam 10 malam je dah mengantuk tahap gaban tapi sekarang pukul 4 pagi pon belum tentu nak mengantuk.. Macam macam usaha dah buat tapi tak berjaya juga..

Meh kita tengok tanda tanda seseorang tu dilanda INSOMNIA

1) Susah tidur walaupon Jam dah jauh malam. 4-5 Pagi masih terkebil kebil atas katil.

2) Tidur sekejab pastu terjaga dan terus rasa dah tak mengantuk.. Than terkebil kebil atas tilam pulak..

Ha tu antara tanda tanda seseorang itu dilanda INSOMNIA.. Memang kalau tengok bende nie macam tak bahaya tapi percayalah INSOMNIA nie sangat menyusahkan.. Kenapa ianya menyusahkan? Kan best boleh layan internet sampai pagi. Hahahaha mmg betul tapi percayalah memang menyusahkan sebab susah nak bangun pagi. Memang akan selalu terbabas solat subuh..

Jom kita tengokk pulak ape sebab seseorang tu mengalami INSOMNIA atau susah tidur.

1) Banyak fikir sebelum tidur. Mungkin fikirkan ape yang perlu di buat esok hari atau senang kata berangan..

2) Cemas atau stress.

3) Sebab ada penyakit seperti asma, Jantung, sering buang air kecil atau otot tegang.

4) Perubahan pola hidup seseorang.

5) Suka minum kopi sebelum masuk waktu tidur atau menonton filem seram.

6) Pola makan yang tidak teratur.

Okey Setelah kita tahu penyebab nye mai kita tengok pulak cara-cara untuk mengatasi INSOMNIA.

1) Tenangkan diri sebelum tidur.. Okey antara cara untuk tenangkan diri sebelum tidur:
     - Mandi dengan air suam sebelum tidur
     - Minum susu suam. Baik untuk melegakan otot otot yang tegang
    
2) Jangan makan makanan yang berat-berat sekurang kurang nye 2 jam sebelum tidur..

3) Jangan minum minuman yang mengandungi kafein dan beralkohol.

4) Ciptakan suasana tenang seperti mendengar lagu-lagu yang tenang atau mendengar ayat-ayat suci al-quran.

5) Sembunyikan jam dari pandangan kita.  Ini akan membuat anda menghitung waktu. dan menyebab kan anda stress. :)

6) Membaca buku. Jangan pulak baca novel cinta, karang makin tak mau tidur sebab best sangat. hihihihihi baca lah buku buku yang boleh mengungdang sang mengantuk.



Okey sekarang dah tahu cara nak mengatasi insomnia so sekarang hope malam nie boleh lah tidur bermimpikan sang jejaka tampan.. kakkakak harapan setinggi gunung kan.. Okey lah kita sambung next time pulak ye..


p/s : kebelakangan nie asik tergila-gila kan sang jep sepahtu pulak.. kakkakakk adakah ini salah satu penyebabnye insomnia ku melanda?




TERIMA KASIH BACA ENTRY INI, SILA LAH COMMENT..^_^

1 comment:

  1. oh tak pernah lg terkena insomnia ni..apa pun hopefully pasni awak boleh atasi insomnia tu..:)

    ReplyDelete